Gramatická příručka (GP) je určena pro žáky s češtinou jako druhým jazykem ve věku 14–18 let, doporučujeme ji však i mladším žákům, a to už od 12 let. Jejím cílem je doplňovat učebnice, především řadu učebnic Levou zadní I, II, III, na které přímo navazuje. Vznikla jako jeden z výukových materiálů pro roční přípravný kurz češtiny ke studiu na střední škole, nicméně lze ji využívat i samostatně.
Gramatické jevy v příručce odpovídají zhruba jazykové úrovni B1. Příručka je pouze v češtině, neobsahuje žádný překlad. Také zásadně používá českou jazykovědnou terminologii z důvodu propojení s učivem na českých základních a středních školách. Je vytvořena co nejvíce vizuálně, bez dlouhých textových výkladů, aby byla gramatická pravidla lehce pochopitelná a dohledatelná. Také je záměrně menšího formátu, aby ji žáci mohli nosit neustále s sebou i do jiných předmětů, než je čeština, a najít tam to, co právě potřebují.
Příručka je koncipována jako soubor pravidel a tabulek, ale zároveň si ji každý žák může dotvořit podle učiva, které právě studuje. Mnoho tabulek a bublin je prázdných a žáci si tam můžou dopisovat svoje příklady slov nebo slovních spojení a také překlady do svého prvního jazyka. Je rozdělena podle slovních druhů a poté je dělena na další jevy. Význam každého gramatického jevu je vysvětlen prostřednictvím konkrétních příkladů ve spojení s ilustracemi, což žákům ulehčuje jeho pochopení.
Při výuce češtiny jako druhého jazyka je důležité přihlížet kromě náročnosti a užitečnosti také k frekvenci jevů, abychom studenty učili jazyk, který se v současnosti opravdu používá. Proto byl při práci na GP využíván Český národní korpus (SYN2015 a SYN2020), a to zejména pro vyhledávání nejfrekventovanějších sloves pojících se k jednotlivým pádům. Dále pak i pro pořadí jevů a typické příklady.
S ohledem na kompatibilitu s výukou na českých základních a středních školách jsou v GP využívány klasické deklinační vzory (pán, muž, žena, růže, město, moře atd.). Jedná se o kompromis, který žákům především usnadní orientaci. Přesto doporučujeme vyučovat češtinu jako druhý jazyk po pádech, neboť studenti potřebují znát významy jednotlivých pádů. Vzory slouží hlavně k výběru správné koncovky a k orientaci v tabulkách.